2. HAIWAN
2.1) Memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
• Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
• Menaakul kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
• Memberi contoh haiwan dan makanan yang dimakan.
• Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan
tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.
• Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang,
atas pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam tanah, di celah batu atau kayu.
• Menyatakan kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan
lain.
• Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.2) Menghargai pelbagai haiwan disekeliling kita.
• Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya
Haiwan.
2.3) Memahami tumbesaran haiwan.
• Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
• Mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.
• Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
• Mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
• Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari
segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan
2.4) Memahami pergerakan haiwan.
• Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang,
berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
• Menggambarkan cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat melalui aktiviti simulasi.
• Menaakul kepentingan pergerakan kepada haiwan.
• Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
No comments:
Post a Comment